Tanulságok egy példa értékű intézkedés nyomán: avagy, ide vezet a nem őszinte kommunikáció!
„Brutális mennyiségű ólmot mértek egy gazdagréti iskola ivóvíz rendszerében”.
„Mérgező vizet ittak a gyerekek”
csak 2 azok közül a clickbait címek közül, amik miatt ezt a bejegyzést írom ma, a Víz Világnapján.
A gazdagréti Csíkihegyek Iskolában egy ellenőrzés kapcsán határértéket meghaladó ólomtartalmat mértek a csapvízben az egyik mintavételi ponton.
Az Önkormányzat azonnal intézkedett: gyerekek csomagolt vizet kaptak, és tájékoztatták a szülőket.
Valószínű semmi nem történt volna, ha megvárják a megerősítő vizsgálatokat, tanulmányokat íratnak és az egészet beteszik az íróasztal fiókba.
Ehelyett a legszigorúbb protokoll szerint (példaértékű gyorsasággal) járt el a döntéshozó, és most neki kell magyarázkodni...
Nehéz helyzetben van.
Azért is, mert az ólom migráció sokáig tabunak számító probléma volt, még a szakemberek körében is. Éppen ezért nincsenek még tapasztalataink, mérési eredményeink és nem utolsó sorban erre a helyzetre vonatkozó kommunikációs paneljeink.
Gazdagréten annyit tudhatunk csupán: potenciálisan jelen van a felhasználóhelyen az ólom.
Szakember felelősen ennél többet nem tud mondani. Nem tudjuk, honnan eredhet, rendkívül összetett, sok tényező függvénye a kioldódás és az ólomdugó mozgás (ennek kiderítése még önkormányzati szinten sem racionális elvárás a költségvonzatát és a várható eredmények használhatóságát tekintve).
Nehéz helyzetben vannak a felelős döntéshozók, mert nem könnyű a történetet úgy kommunikálni, hogy az megnyugtató legyen az emberek számára.
Nem azért, mert a probléma annyira súlyos.
Inkább a sok éve tartó, nem a felhasználóhelyi vízminőségre fókuszáló kommunikáció miatt.
A fogyasztó, aki nem ért a vízminőséghez nem bízik már a vízmű- és a hatósági kommunikációban. Sokkal inkább hisz bárkinek, aki (ki tudja milyen?) megoldást kínál, mint a szakembereknek.
Cipelik a csomagolt vizet vagy bármilyen víztisztítót megvásárolnak, és ezzel lehet, többet rontanak a csapvíz minőségén, mint amilyen az annak előtte volt…
Az Önkormányzat intézkedése arra feltétlenül jó volt, hogy ráirányította erre a kérdéskörre a figyelmet.
Szerintem ideje elkezdeni a Vízmű részéről is a felhasználóhelyen mérhető adatokra alapozott őszinte kommunikációt.
- Tájékoztatni kell az embereket arról, hogy a kiváló minőségű víz míg elér a fogyasztóhelyre, szennyeződhet (a csövek, szerelvények állapota miatt, ami sokszor nem is a vízmű, hanem az épület tulajdonosának a felelőssége).
- Tájékoztatni kell az embereket a végponti vízminőség javítási lehetőségekről (víztisztítók) - azok várható előnyeiről és (ami ennél fontosabb!) a kockázatairól.
Addig, míg víztisztítót a „cipőboltban” is árulhat bárki, a vásárló felelőssége a tájékozódás.
Erre a felelősségre is fel kell hívni a figyelmet.
Biztos vagyok abban, hogy megértik az emberek és bízom abban, hogy értékelni fogják az őszinteséget.
Azari Katalin
vegyészmérnök
Vízkutató Vízkémia Kft. Akkreditált Vizsgálólaboratórium